Friday, August 8, 2008

PMI & DAKWAH… mulakannya dengan kasih sayang





’’.... nanti bila dapat masuk universiti, daftar PMI tau... ’’ teringat pesanan Kak Emiliana, naqibahku semasa di SHAMS yang dah hampir 5 tahun aku tinggalkan. Bila ingat semula, banyak kenangan yang aku dapat bersama PMIUPM selama hampir 5 tahun di kampus hijau ini. Bermula dengan usrah sewaktu diploma dengan Kak Norrahijahayu (Kak Ayu). Dari usrahlah aku mula mengenali PMIUPM kemudian terus bersama PMIUPM. Kak Ayu yang tak pernah jemu mengajar, mendidik aku. Dianggapnya aku seperti adiknya sendiri. Cara dakwahnya yang penuh kasih sayang membuatkan aku terasa ingin mengikut jejak langkahnya 1 hari nanti. Kak Ayu selalu pesan kepadaku, ’’... nanti Nad pun akan lalui apa yang akak buat sekarang. Nad pula yang akan bawa adik2 baru. Sampaikan dakwah dengan kasih sayang dan ikhlas kerana Allah...’’ ah! Kata-kata itu takkan aku lupa sampai bila-bila.

Kini aku pula menggalas amanah seperti yang pernah dibawa oleh Kak Ayu. Ya, amanah untuk berdakwah dan mendidik adik-adik yang baru mula mengenali alam kampus.. Banyak cabaran dan dugaan yang Allah berikan. Amanah ini tetap perlu diteruskan. Aku berusaha ingin menjadi seperti naqibah kesayanganku. Aku juga harap agar adik-adik ku ini sama2 merasai kasih sayang yang ingin dikongsi bersama. Moga Allah mempermudahkan urusanku dan sahabat-sahabat. Moga Allah buka dan lembutkan hati adik-adik kesayanganku ini.. Moga kelak mereka pula yang akan meneruskan perjuangan ini.. Ameen

Apa yang penting, IKHLASKAN NIAT KERANA ALLAH DAN MULAKAN DAKWAHMU DENGAN KASIH SAYANG.. PMIUPM sentiasa bersamamu.. :)


Bertemu cinta dalam halaqah,


Hidup lebih indah terarah,


Menyulam tautan hati kerana Allah,


Terpaterilah ikatan aqidah...


(Tautan Hati, Fatimah Syarha)

No comments: