Saturday, October 4, 2008

:: Cerita Malam Raya - Bunuh Binatang??::


adik bongsuku - nuqman danial

Salam Aidilfitri buat semua.. Hari ni dah 4 Syawal bermakna dah masuk hari raya yang ke 4.. Hm.. Semakin dewasa, semakin aku faham erti sambutan Aidilfitri setiap tahun. Kalau dulu time kecik-kecik bila nak habis puasa je mesti happy.. Tak sabar nak raya, nak kumpul duit raya, nak pakai baju baru, balik kampung, nak gi raya dengan sepupu.. Serba serbi seronok. Tapi bila dah besar ni, raya biasa-biasa je. Bila dah nak habis bulan Ramadhan, baru la muhasabah balik apa yang aku dah wat sepanjang bulan yang dikatakan 'bulan pesta ibadah ini'.. Sepatutnya bulan Syawal ni kita kembali kepada fitrah kita selepas dah lalui tarbiyyah Ramadhan selama sebulan. Dalam bulan Ramadhan ni kita kumpul kekuatan untuk kita hadapi 11 bulan yang akan datang.. InsyaAllah, semoga Allah beri kekuatan kepada kita.


Teringat pulak cerita malam raya baru ni.. Kisah adik bongsuku dengan binatang-binatang yang di belanya.. Hehe.. Lepas aku siap solat Isyak malam raya tu, dengar bunyi bising kat bawah. Bising dengan suara hero-heroku (adik-adikku yang semua lelaki). Apsal la budak-budak ni. Bila aku turun tangga, adikku Iwan bagitau aku "Along, kura-kura Adik Man mati...". Sambil tunjuk 'mayat' kura-kura yang dah mati tu. Huhu.. Kesiannye..


wanda tengah tido dalam rumah diorang


Aku pandang Nuqman.. Kelakar pulak aku tengok. Muka dia macam orang yang sangat-sangat bersalah.. Kata orang, bersalah gila.. Huhu. "Haa.. ni mesti tak bagi makan, tak tukar air.. Kan dah mati. Tak tau.. Akhirat nanti dia cari Man.." kataku. Menambahkan lagi rasa bersalah pada dia.. Hehe. ;p. Dia senyap je.. Memang kura-kura tu atas tanggungjawab dia. Dia yang nak bela. Ada 2 ekor dalam akuarium kecik tu. Bukan kura-kura je, hamster pun dia bela.. Pandai dia pujuk mak beli hamster ngan rumahnya skali.. Aku terus ke dapur.. Tolong mak masak rendang & lontong lagi bagus. Adik-adik aku yang lain duk menyakat Nuqman lagi.


Time aku tengah duk potong sayur kat dapur, Nuqman cuit bahuku. "Along, mesti Man mimpi kura-kura malam ni.. Man bunuh binatang..". Isk2 adik aku sorang ni.. Ni mesti rasa bersalah lagi sebab kura-kura dia mati.. Aku senyum je. "Along, kalau Man sembahyang sebelum tido, tak mimpi la kan??..." soalnya lagi. Pandai pulak adik aku ni.. Hm.. Budak 6 tahun pun pandai fikir.. "Yela..nanti sebelum tido sembahyang Isyak dulu.. Nanti takde la mimpi kura-kura tu.. Kesian kura-kura tinggal sekor dalam tu. Mesti dia menangis takde kawan kan.." kataku.. Betul ke fakta ni?? Hehe..

inilah cosmo

Malam tu Nuqman ajak abah keluar gi beli makanan hamster. Nasib baik kedai uncle chinese tu bukak malam raya ni. Agaknya dia rasa sangat bersalah atas 'kematian' kura-kura tu. Nak tebus kesalahan la tu.. Balik je dari kedai, terus dia ajak Iwan tukar air akuarium kura-kura, bersihkan rumah hamster, bagi hamster makan.. Siap basuh rumah hamster tu lagi.. Memang rajin la dia malam tu. Aku dan adik-adikku yang lain tengok je pe yang dia wat. Kelakar pun ada malam tu..


Sebelum tido, Nuqman solat Isyak.. Mak kata lama betul dia baca doa.. Agaknya dia doa jangan mimpi kura-kura kot.. Pagi esok, 1 Syawal Nuqman bagitau padaku dia tak mimpi kura-kura.. Tersenyum lebar dia.. Sebelum kami bertolak balik rumah nenek, sempat dia tunjuk padaku 'kubur' kura-kura tu.. Hehe.. Nuqman, Nuqman.. Aku terfikir, tu la fitrah manusia kan??.. Kembali kepada Tuhannya bila ada permintaan.. Budak kecik pun tau sujud pada Allah kalau ada wat salah a.k.a dosa untuk mohon ampun.. Kita yang dah besar ni??? Hm.. boleh fikir sendiri kot ek??..


Pe pun moga kita semua mengerti tujuan Aidilfitri disambut.. Kembali kepada fitrah.. Moga-moga kita mendapat ganjaran dari Allah atas pe yang telah kita lakukan di bulan Ramadhan lepas.. InsyaAllah.. Hm.. Lusa dah nak balik kampus, moga Allah beri kekuatan kepadaku untuk teruskan perjuangan di kampus hijau ini.. PRK hampir tiba, tunggu masa je ni. Final exam pun dah tak lama lagi.. Huhu.. Bergelut dengan buku & nota la nampak gayanya, Nadiah. Jihad Ta'lim namanya..

Pe pun :: SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN::


p/s : nama hamster nuqman WANDA & COSMO..
gambar kura-kura tak dapat dipaparkan.. masih berkabung kot.. hehe ;)

No comments: