Friday, May 22, 2009

:: Gunung Ledang Kami Tawan... ::

Bismillah wal hamdulillah..
Segala puji-pujian hanya untukMu Ya Allah..




Alhamdulillah, bagai tidak percaya, minggu lepas penulis dan sahabat-sahabat seperjuan
gan telah berjaya menawan Gunung Ledang.

Tak terkata, pengalaman, letih, puas, pengorbanan.. itulah antara kata-kata yang keluar dari mulut penulis dan sahabat-sahabat ketika ditanya setelah berjaya menawannya..
Hampir 1 hari kami berada didalam hutan, bertolak pada jam 5 pagi, tiba di puncak pada jam 3 petang dan kembali di tempat penginapan pada jam 9 malam..


Pelbagai ragam, suka duka bersama-sama sahabat2. Inilah yang dikatakan tarbiyyah. Melalui pengalaman ini juga masing2 dapat menilai diri sendiri dan sahabat yang sebenarnya. Ada yang cekal, tak putus asa untuk terus menuju puncak, dan ada juga yang bagai tidak sanggup meneruskannya tetapi dek kerana semangat dari sahabat2 yang lain, pendakian diteruskan.



Setelah tiba di puncak, masing-masing tersenyum puas. Akhirnya kami berjaya menawannya. Berjaya menyahut cabaran abi, kami berjaya dalam misi kami. Sujud syukur dilakukan. Kami menikmati keindahan ciptaanNya yang sangat indah.. Subhanallah..


Setelah hampir 1 jam berada dipuncak, kami meneruskan perjalanan untuk kembali ke tempat penginapan kami. Cabaran demi cabaran kami tempuhi. Hujan lebat, cuaca gelap, semua kami lalui. Alhmdulillah jam 9 malam kami selamat tiba.. Letih? Sakit? hanya Allah yang tahu.. ;)
Bagi penulis, ini semua merupakan tarbiyyah yang peru dilalui. Tarbiyyah untuk mengajar kita kesabaran, tekad, kebergantungan kepada Allah. Kita semua perlu merasainya..


Dua hari selepas Misi Gunung Ledang, penulis mendapat mesej dari salah seorang ustaz penganjur program


"sakit kaki ke? kawan-kawan yang lain ok?"


"alhamdulillah ok.bukan setakat kaki yang sakit, habis satu badan sakit. xpe, ini semua tarbiyyah.."



"bagus2.tarbiyyah perlu dirasai..."


Ya,tarbiyyah memang perlu dirasai.. terima kasih abi, terima kasih kepada semua penganjur program ini.. satu pengalaman yang bermakna buat kami.. moga terus istiqamah dalam gerak kerja Islam..InsyaAllah..



p/s : lepas ni kalau ada sesiapa yang ajak naik gunung lagi, agak2 penulis nak ikut ke x? hehe..



6 comments:

Anonymous said...

Ana da sampai hari tu...view kat atas tu cantek sangat!!

iQLiMa_nadiah said...

hehe.. ye, cantik bangat..;)

Unknown said...

razak dah kurus la..hehe

bestnye.. :)

rin-ki-shi-ka said...

bestnya..nak jugak2!! =)

iQLiMa_nadiah said...

jom..ramai2 kita panjat gunung ledang..hehe

SERAMBI MEKAH said...

salam wbt, subhanallah.bestnye tgk shbt2 di atas gunung. Nape tak ajak kami? tak pe lain kali deh,kita g ramai2. Insyaallah